Saksa volinik kritiseerib maailmameistrivõistlustel näidatavaid alkoholireklaame

/AVE info/29.06.2006

Jalgpalli maailmameistrivõistluste kuu on suurendanud alkoholi liigtarvitamise probleemi terves Euroopas. Saksamaal uimastite vastast võitlust juhtiv volinik ütles, et massiline alkoholi reklaamimine maailmameistrivõistluste raames võib teha halba lastele.

Mari Eichhorn ütles esmaspäeval, et täiskasvanutel on aeg hakata lastele andma head eeskuju , mitte käituma viisil, mis juglustaks lapsi alkoholi tarvitama aina nooremas eas. “On arusaamatu, et kuulsused reklaamivad alkoholi jalgpalli maailmameistrivõistlustel ja levitavad ideed, et alkohol ja sport käivad kokku,” ütles ta. “Eriti lastele ja noortele, kes imiteerivad oma iidoleid, on see vale sõnum.”

Maailmameistrivõistlused on lisaks spordiüritusele ka paljude jaoks rahvusvaheline joomapidu. Peale iga mängu kasvavad kiirabi väljakutsed plahvatuslikult. Vaatamata sellele ei tee Euroopa Liidu valitsused, Saksamaa kaasa arvatud, piisavaid edusamme alkoholiprobleemi lahendamisel, tõdeb ajakiri Deutche Welle oma teisipäevases artiklis. Põhjustena tuuakse välja asjaolu, et joomine on muutunud lahutamatuks osaks kultuurist ning teiseks on alkoholitööstus terves Euroopa Liidus suur tööstusharu.

“On palju head teaduspõhist infot, mis aitab selle probleemi lahendamisel, ja me teame, millised poliitilised meetmed toimivad,” ütles hiljuti avaldatud Euroopa alkoholiraporti autor, rahvatervise konsultant dr Peter Anderson intervjuus International Herald Tribune´le. “Vaja on piirata turgu, vaja on tõsta makse ja vaja on kontrollida seaduste toimimist, et alaealised ei saaks alkoholi kätte.”

1. juunil avaldatud Euroopa Komisjoni tellitud alkoholiraport teatas, et Euroopa Liidu rahas mõõdetavad kogukulud alkoholile 2003. aastal olid 125 miljardit eurot. Rahas mõõdetamatud kulud hinnati aga 270 miljardile eurole.

Raporti põhjal on alkoholi tarvitamisega seonduvate kannatajate hulgas sageli just lapsed. Igal aastal sünnib Euroopas umbes 60 000 alakaalulist last ja umbes 9 miljonit last elab perekonnas, mis on mõjutatud alkoholi tarvitamise poolt.

“Kui maksude teel tõstetaks alkoholi hinda Euroopa Liidus 10% võrra, hoitaks järgneval aastal ära üle 9000 surma,” tõdeb raport. Maailmameistrivõistluste esimene laupäev oli Londoni kiirabi jaoks selle aasta töörohkeim päev, teatas ameti pressiesindaja. Operaatorid said 5000 kõnet. Tavapäevadel on neid umbes 3500. Paljud neist väljakutsetest olid seotud alkoholiga.

Ãœhendus Alkoholivaba Eesti (AVE) toetab alkoholireklaami keelustamist ning on korduvalt Eesti Vabariigi valitsust üles kutsunud alkoholiprobleemi prioriteetseks pidama. “Teleris ja tänavatel olev alkoholireklaam on tõsine probleem. Uurimused kinnitavad, et alkoholireklaam kasvatab alkoholi tarvitamist noorte seas,” ütleb AVE tegevjuht Lauri Beekmann. “Alkoholi reklaamina toimivad muidugi ka meie spordihallid, mis kannavad alkoholitootjate nimesid. Kindlasti peaks ka meil mõeldama sellele, kuidas hoida alkohol ja sport lahus,” lisas Beekmann.

Spordi sponsoreerimisel on Euroopa Liidu liikmesriikides kõige vähem piiranguid: ainult seitse riiki seab mingeid seaduslikke piiranguid.

Allikas: Ãœhendus Alkoholivaba Eesti