Soccer fans may drink to make up for not playing

NEW YORK (Reuters Health) – World Cup fever is sure to bring scenes of rowdy fan behavior fueled by alcohol — which, it seems, may be triggered by feelings of inadequacy.

A UK study of men’s health and masculinity hints that young men who don’t play soccer or other contact sports may seek that “tough guy” feeling by downing a six-pack or two during the game. Psychology researchers who conducted in-depth interviews with 31 young men in the 18-to-21 age range from a variety of socioeconomic and ethnic backgrounds found that men may use one type of typically masculine behavior to compensate for another.

“For example, men who are not confident in their sporting abilities may try and make up for this by drinking excessively,” said Dr. Richard de Visser from the University of Sussex who led the research, which was sponsored by the Economic and Social Research Council. The aim of their research, de Visser told Reuters Health, is to look at “how men actively construct a masculine identity via healthy and unhealthy behaviors.”

“Rather than masculinity being a singular thing,” de Visser reported, “there are a variety of ways of being masculine, and a range of ways that men test and demonstrate their masculinity — some of these are healthy (e.g., sports) and some are not (e.g., excessive drinking, risk taking, etc.)” There isn’t “a simple link between masculinity and unhealthy behavior. It all depends on how men use their masculinity,” de Visser said.

The study also found that men can use credit in one masculine domain to resist pressure to engage in other masculine behaviors. For example, “good sportsmen said that they were able to resist pressure to drink or drink excessively,” according to de Visser. “The flip side of this is that men who feel that they are not masculine could use unhealthy behaviors like drinking to gain ‘masculine’ credit,” he added.

Encouraging men to engage in healthy masculine behaviors, de Visser predicts, will reduce a perceived need to engage in unhealthy masculine behavior, which may have help curb anti-social behavior among young men such as binge-drinking, violence and illicit drug-use. The full results of the study are due to be published later this year.

Source: http://today.reuters.co.uk/news/newsArticle.aspx?
type=healthNews&storyID=2006-06-07T174651Z
_01_COL763868_RTRIDST_0_HEALTH-FOOTBALL-FANS-DC.XML

AVE info 09.06: Tugitoolisportlased hakkavad kergemini alkoholi jooma

Jalgpallifännid võivad kergemini alkoholi jooma hakata, kuna nad ise ei mängi. Suurbritannias läbi viidud meeste tervise ja maskuliinsuse teemaline uurimus leidis, et noored mehed, kes ei mängi jalgpalli või teisi kontakt-spordialasid, võivad otsida seda “karmi venna” tunnet mängu vaadates pudeleid tühjendades. Alkoholi tarvitamisega katavad noored mehed iseenda suutmatuse tunnet.

“Mehed, kes ei ole kindlad oma sportlikes võimetes, võivad püüda seda alkoholi joomisega tasa teha,” ütles uurimust juhtinud dr Richard de Visser Sussexi Ãœlikoolist. Psühholoogidest uurijad viisid läbi põhjalikke intervjuusid 18-21-aastaste noorte meeste seas ja leidsid, et mehed võivad kompenseerida ühte tüüpiliselt maskuliinset tegevust teistega.

Uurijad tõdesid, et kui julgustada mehi osalema tervislikes maskuliinsetes tegevustes, väheneb neil vajadus siduda end ebatervislike maskuliinsete harjumustega. Teadlased usuvad, et see võib vähendada noorte meeste seas esinevat alkoholi liigtarvitamist, vägivalda ja illegaalsete narkootikumide tarvitamist. “Head sportlased ütlesid, et nad on suutelised vastu hakkama survele juua ja alkoholi liigtarvitada,” ütles de Visser.

“Aastatepikkune alkoholitootjate poolne jalgpalli spondeerimine on muutnud alkoholi selle spordiala jälgimisel peaaegu lahutamatuks osaks,” tõdes Ãœhendus Alkoholivaba Eesti tegevjuht Lauri Beekmann. “Selleks, et sport võiks olla aga innustuseks tervislikule eluviisile ja kõigele positiivsele, mis spordis iseenesest on olemas, ei tohiks lubada alkoholitootjatel spordisaalides ja ülekannete reklaamipausidel meelitada spordiarmastajaid sirutama kätt järgmise pudeli järele.”

Mitu kuud enne jalgpalli maailmameistrivõistluste algust kogus USA teaduskeskus Center for Science in the Public Interest toetust pöördumisele, milles kutsutakse FIFA-t lõpetama alkoholireklaam jalgpalli MM-il. Pöördumises kutsuti üle vaatama alkoholireklaami roll jalgpalli MM-il ning üles tõstma spordi tõelisi väärtusi: tervist ja ausat mängu. Samuti kutsutakse FIFA-t võtma vastu alkoholi propageerimist ja reklaamimist puudutavad reeglid, mille eesmärgiks oleks vähendada ja lõpuks kaotada alkoholi osa jalgpalli maailmameistrivõistlustelt.

Lisainfo:
Lauri Beekmann
Ãœhendus Alkoholivaba Eesti tegevjuht
5261884
lauri@ave.ee
www.ave.ee